C. S. Lewis – Plavba Jitřního poutníka (RC review)

Originální název: The Voyage of the Dawn Treader
Série: Letopisy Narnie, díl pátý
Počet stran: 264
Rok vydání: 2010

Je spousta dveří, ale pouze jedny vedou do jiného světa. Projděte s námi do země zázraků a kouzel – do Narnie!Vydejte se společně s Edmundem, Lucinkou a Eustacem na loď prince Kaspiana a hledejte sedm přátel, kteří se dávno ztratili s princovým otcem při nebezpečné plavbě k Východním ostrovům.

Lucka s Edmundem a jejich bratrancem Eustacem (který každému akorát dokáže pít krev) se díky malé rozepři dostanou pomocí obrazu na palubu narnijské lodi, Jitřního poutníka. Setkají se s Kaspianem a celou jeho posádkou. Princ Kaspian slíbil při svém zavražděném otci, že nalezne sedm lordů, kteří se vydali na Osamělé ostrovy a ještě dál. Čeká je samozřejmě spousta dobrodružství, cesta za poznáním sebe sama a jak jinak, než setkání s mocným Aslanem.

Již jsem určitě v předchozích recenzích na jednotlivé díly této série zmínila, že jsem jí spíše měla číst jako menší, ale ono mi to náhodou na zážitku vůbec neubírá. Stále je to takové poučné, zábavné a dobrodružné čtení, které nikoho neurazí. A kdyby to náhodou někoho nebavilo, tak se jedná o tenoučkou knížečku, která je navíc doplněna vhodnými ilustracemi. Takže i kdyby si někdo řekl, že to prostě číst nebude, tak to zvládne během večera a ještě s prstem v nose. A nakonec přeci jen zjistí, že to bylo zajímavé čtení a rozhodne se přečíst si i další díly.
C. S. Lewis podle mého napsal sérii, která neurazí nikoho, ať už je v jakémkoliv věku. Stejně jako třeba J. K. Rowlingová a její Harry Potter. I když musím přiznat, že se raději budu vracet k Harrymu, ale je to jen tím, že jsem na něm odkojená. Ale kdesi jsem četla názor jednoho čtenáře a ten se klidně přiznal k tomu, že si Narnii vždy rád přečte, nebo jí předčítá svým dětem a rád se do příběhu opět dostane. Co víc říct, než je se jedná o čtení, které neomrzí.
Ráda bych se v této recenzi zmínila i o filmu, které byl podle této knižní předlohy natočen. Dívala jsem se na něj po dočtení knihy a s čistým srdcem musím říci, že se mi o něco více líbil příběh v knize. Neříkám, že by se film nějak extrémně lišil, ale občas to prostě bylo jiné a konkrétně u tohoto dílu jsem se stala fandou knihy.
Je zajímavé sledovat, jak nám Lewis do knihy vždycky strčí nějakého hrdinu, který se čirou náhodou dostane do Narnie a je nesnesitelný. Poskytne mu i určité dobrodružství, nějakou výzvu, díky které se pak stane lepším člověkem a dokonce si najde své první přátelé v životě. Ve druhém díle to tak bylo s Edmundem, nyní autor použil postavu Eustace, kterého si v jeho velkém dobrodružství musí každý oblíbit. Velké dobrodružství myslím opravdu doslova.
Kniha se mi opět četla velmi příjemně a byla jsem s ní hotová během jednoho jediného dne, kdybych to měla přepočítat, tak během maximálně tří hodin. Nepamatuji se, že bych v poslední době přečetla knihu takovou rychlostí, ale je to tak. Nejen, že je kniha sama o sobě velmi tenká a ještě zkrácená o ilustrace, ona se zkrátka prostě dobře čte. Navíc je to takový milý příběh, že se zkrátka musí zalíbit. V dnešní době se sice většina lidí spíše podívá na film, ale já věřím tomu, že se najde někdo, kdo vypne televizi, zaujme svou oblíbenou polohu a začte se do tohoto dobrodružství.
Já osobně jsem si svět Narnie oblíbila hned od první knihy a jsem ráda, že jsem měla možnost přečíst si i další díl z této série. S čistým svědomím věnuji knize čtyři hvězdičky a tu jednu jsem dala dolů, protože si Eustace své Velké dobrodružství mohl užít o něco déle – tento fakt se mi zase líbil více na filmu. Nesmím zapomenout na to, že mě kniha v jisté situaci i rozesmutněla a je mi líto toho, že se pravděpodobně už nepotkám s Rípčípem, protože ten je úžasný za všech okolností. Nezbývá mi, než vám popřát příjemný zážitek s Letopisy Narnie.