Alexej Pechov – Tulák ve stínech (RC review)

Originální název: Kraduščisja v teni
Série: Kroniky Sialy, díl první
NakladatelstvíZoner Press
Počet stran: 352

Vítejte v Siale, fantaskním světě, kde žijí v míru lidé, elfové, gnómové a další rasy. Poklid a mírové soužití je křehké, vykoupené válkami v dávných dobách. Nyní se ale ve stínu vysokých hraničních hor plíživě rýsuje další nebezpečí – dávný nepřítel, mág, jehož ze strachu nazývají pouze Bezejmenný, znovu nabírá sil a obnovuje svou obrovskou moc. Celý svět se ocitne ve vážném ohrožení a je jen jediná věc, která může Bezejmenného zastavit – Kouzelný roh, artefakt z dávných dob starších než lidstvo samo, nabitý mocnou magií. Malý problém je, že není snadné se k Rohu dostat. Získat tento mocný artefakt je veledůležitý úkol hodný silného hrdiny či čaroděje. Jak se ale záhy ukáže, jediný, kdo může Kouzelný roh získat, je nějaký velmi šikovný zlodějíček. A tak král a Řád mágů najmou za tímto účelem Harolda Stína, vyhlášeného a hbitého lapku s velkým smyslem pro humor. Harold podivnou zakázku přijme, ale její důležitost mu dochází až o něco později. Za doprovodu podivné skupinky, čítají elfskou princeznu, královského šaška nebo cvičené královské zabijáky, se vydává ukrást Roh. Výpravu ale stíhá jedno dobrodružství za druhým, válečné dusno se stupňuje a Harold už ví, že právě v jeho rukách nyní spočívá osud celé Sialy…

Harold Stín je zloděj, dokonce mistr svého oboru. Žije ve městě zvaném Avendoom, kde si v klidu vyřizuje své zakázky. Jedna z takovýchto zakázek mu ale změní život o téměř 180 stupňů. Veliká hrozba celé Sialy se probouzí ze svého spánku a jenom mazaný zlodějíček, jakým Harold rozhodně je, ji může zastavit. Čeká ho velmi nebezpečná výprava, za získáním pradávného artefaktu. Než se ale vypraví na tuto akci, musí se také vypořádat s hrozbami ve městě. Jen samotná příprava ho nejednou málem stojí život a to se ještě ani pořádně nedostal za hranice města. Ale i dál jsou připraveni nepřátelé, kteří usilují o jeho život.

Autorův styl.

Z počátku jsem se velmi bála, že nebudu schopná se do knihy začíst. Přišlo mi to jako něco na způsob Pána prstenů, kterého jsem musela po první kapitole odložit. Teď se tam na něj jen práší, protože jsem nedokázala překousnout ten styl. Ale Pechov to podle mého zvládl na výbornou, samozřejmě s občasnou chybičkou. Za jeho styl by se nemusel stydět nejeden klasik.
Troufnu si říci, že Pechov je celkem slušným mistrem všelijakých opisů, přirovnání, metafor, personifikace. To se dnes vidí jen u velkého mála knih. “Mraky jsou těhotné deštěm“, no koho dnes v těch knihách taková personifikace napadne? Téměř nikoho. Určitě by se našlo více takových věcí, které autor ve svém díle použil. Ale občas to pro mou osobu bylo trochu přehnané a ubíralo mi to na čtivosti. Musela jsem se tím občas prokousávat. Místo “Prší” jsou “Mraky těhotné deštěm“. I tak je to ale velmi originální (pro mě).
Dnes se totiž snaží autoři (alespoň u YA apod.) vyvarovat dlouhým popisům a všemu možnému, co by mohlo čtenáře nudit a většinou jdou přímo k věci. Bez zbytečných “okecávaček”. Možná proto se mi to u Tuláka ve stínech líbilo. Že to neslýchám často. Není to tolik ohrané.
Zajímavá fantasy.
Kromě Eragona jsem asi žádnou pořádnou putovní fantasy ani nečetla. Nebo si na to spíše nepamatuji. Samozřejmě, že některé znám, ale jak jsem psala o Pánu prstenu, spíše se jich bojím. Ale Tulák mě příjemně překvapil. Nebylo to žádné strojené, nudné, formální. Ale hezky přirozené, lehce tvarovatelné v hlavě.
V tomto putování se můžeme setkat se spoustou bytostí, které do normálního světa nepatří. Gnómové, elfové, orkové, zlobři (ne Shrek) a jiné. Samotné putování a dobrodružství nebylo těžké si představit, ale s bytostmi už to pro mě bylo horší. Pořád nevím, jak vlastně vypadá ork, nebo si to nedokážu představit. Docela mě překvapil autorův popis elfů. Nejsou to žádné krasotinky/krasavci, kteří se tváří mírumilovně. Mají dokonce něco na způsob velkých tesáků. No rozhodně tam nenajdeme jenom takové ty klasické potvůrky, autor si tam vytvořil i jiné.

Jsem sice ráda, jaká různá přirovnání autor v knize používal, ale trochu mi to “zpomalovalo” čtení a nějaké věci jsem musela déle převalovat v ústech, než jsem je plně pochopila. Zase si myslím, že se to k té knize ale výborně hodí. Když vezmu v úvahu, jaký je Harold vlastně správňák. Zabývá se sice zlodějinou, ale nejde si ho alespoň trochu neoblíbit. Ono vůbec se tam vyskytuje postav, které se mi zamlouvali. Vezmu jako příklad Hallase a Delera, kteří se neustále jen hašteřili, ale pokud by jim šlo skutečně o život, tak by se ho nebáli položit za toho druhého. Ne nadarmo se říká, co se škádlívá…
Úžasným potvrzením toho, že za maskou šaška se skrývá velmi inteligentní bytost je goblin Kli-Kli. I když dokáže být v jistých momentech hodně otravný, je z něj cítit inteligence na hony daleko. Sám by si to asi nepřiznal, nebo to nevnímá, ale jeho rady se většinou osvědčí jako dobré a zachránění života schopné. Takových příkladů by tu mohla vyjmenovávat spousty. Každá postava tam má nějaký svůj úkol a nikdo se mi nezdál zbytečně nadbytečný. Že by tam nemusel patřit. Všichni mají své místo.
Nakonec jsem se této knize rozhodla dát čtyři hvězdičky, nemám sice moc s čím porovnávat. Porovnala jsem s Eragonem (podobné bytosti, putování) a byla jsem překvapena. Myslím si ale, že se toho v dalších dílech bude dít mnohem více. Momentálně se jednalo jen o takové přípravy, které byly rozhodně dokořeněny pořádnou akcí. Ale ještě to nebyl ten hlavní “boj”, který se od Harolda očekává. Na to si bude muset čtenář ještě počkat do dalších dílů. Druhý díl je již na světě a třetí se chystá. Já jsem rozhodně zvědavá, jak to všechno vlastně dopadne a jestli se jim podaří Bezejmenného porazit.

Obrázek obálky a anotace: Zoner Press
Doplňující obrázky: Deviantart

Za poskytnutí recenzního výtisku knihy děkuji nakladatelství Zoner Press.