Kiersten White – Zlodějka duší (RC review)

Originální název: Paranormalcy
Série: Paranormálové, díl první
NakladatelstvíFortuna Libri
Počet stran: 352

Hrdinka románu Evie má velice zvláštní povolání: pracuje v Mezinárodní agentuře pro zadržování paranormálů. Běžně se vídá s upíry a vlkodlaky, její nejlepší přítelkyně patří mezi mořské panny a nová láska je vodouch – paranormál, který na sebe dokáže brát nejrůznější podoby. Nic na paranormálních tvorech ji nemůže překvapit a zaskočit. Paranormálové jí vlastně připadají normální a agentura jí nahrazuje rodinu, o kterou přišla. Trochu jí vadí, že je ochuzena o běžné radosti svých vrstevníků, ale vede vcelku spokojený život. To se však má brzy změnit. Paranormálové začínají z neznámých důvodů umírat a kolem Evie se začínají dít podivné věci. Potom se na scéně objeví Zlodějka duší a Evie jde o život…

UPÍŘI
Vidím věci, které ty nevidíš.
VLKODLACI
Vypátrám věci, které tě pronásledují.
VÍLY
Ochráním tě.
VODOUŠI
…Ale teď tě neochráním ani já.
Co si Evie pamatuje, tak její jedinou rodinou je organizace zvaná MAZP, která dohlíží na paranormály. Mezi její nejlepší kamarády patří její paralyzér Žah a mořská panna Lish, která ovšem promlouvá pomocí elektronického zařízení, tudíž její hlas není emocemi nijak nabitý.
Navíc si Evie musí poradit nejen s city dvou paranormálů, kteří o ní jeví zájem. Musí se také vypořádat s novou hrozbou, která sužuje pobočky MAZP a také paranormály po celém světě. Ke klidu jí nepřidá ani její schopnost a nově zjištěné informace o její osobě, kdo vlastně je?

Paranormálové.

Svět, jaký pro nás autorka ve svém paranormálním debutu připravila, je opravdu pozoruhodný. Kolem nic netušících lidí se prochází upíři, vlkodlaci, víly, vodouši a další “monstra”, která si jen dovede čtenář představit. Trollové řídí limuzíny, čarodějnice pojídají v rybnících tučné masíčko malých dětí.
Příběh vytvořený v této knize je vskutku originální, můžeme takovéto bytosti potkat samozřejmě i v jiných knihách, ale tam hrají jiné úlohy a mají jiné pozice. Tady jsou celkem mírumilovní (v mezích) a hlavně pod kontrolou organizace, tudíž se nemůže stát nic hrozného. Je to sice originální, ale možná trochu nudné. Jsem ráda, že se našel jeden paranormál, který vybočuje ze zaběhnutého rytmu a trochu nám děj knihy rozproudí. Musí být opravdu hrozné vidět, jak se celoživotní práce v MAZP doslova sype pod rukama a začíná to zavánět panikou.
Čtenáři se jistě zalíbí, jak je autorka vlastně vymyslela. Myslíte si, že jsou upíři nesmírně sexy a k nakousnutí – ano, pomocí ovládání mysli vás k této myšlence mohou donutit – pokud se vám ale podaří nakouknout pod jejich slupku, objevíte rozkládající se tělo, jak by asi tak vypadalo, kdyby ten onen nebyl upír, ale ležel někde pod drnem. Víly také nejsou žádný příklad dobrosrdečného tvora. Jim jde prakticky jenom o svůj vlastní zájem a prospěch. Je jim jedno, že přitom někdo zemře, protože ony myslí dopředu a žijí v jiných dimenzích a co pro jejich velkolepé plány znamená jeden zmařený život? Paranormálové se zkrátka snaží začlenit do společnosti a mít tak nějak normální život a pokud přešlápnou, tak se jim zaktivuje kotníkový náramek a trochu je prožene proudem.
Na knihu jsem se opravdu těšila a mohu s radostí říci, že mě nijak nezklamala. Dostala jsem to, co jsem očekávala. Svět paranormálů a celý příběh je velmi pozoruhodný a originální, v jistých případech i napínavý a vtipný. Hlavně také romantický a akční. To všechno můžete při čtení této knihy dostat.

Postavy jsou zajímavé, i když v nějakých chvílích myslí na zcela nepodstatné věci, ale jejich jednání se dá pochopit, zvláště jednání Evie, když poprvé v životě uvidí uzamykatelnou skříňku, já se jí nedivím, sama jsem takovou viděla jen v amerických filmech a byla bych pravděpodobně stejně unešená. Takové scény jsou přesně ty, které dodávají knize na zábavnosti a člověk se při jejich čtení usmívá. A samozřejmě by to nebyla ta správná YA kniha bez dvou neodolatelných paranormálů bojujících o srdce jedné dívky. Přesně jak řekla Aprilynne Pikeová – Jeden si získal srdce Evie a druhý to moje – přesně dokázala vystihnout moje pocity z obou “uchvatitelů”.

Kniha se sama o sobě čte jedním dechem a docela i nutí čtenáře otáčet jednu stránku za druhou, aby se toho mohl dozvědět více a více. Takové knihy jsou pro čtenáře radost sama. Baví je a chtějí si přidat. Třeba kvůli posledním pár kapitolám nepůjdou ani spát.
Rozhodla jsem se knize věnovat krásné čtyři hvězdičky, jsem totiž velmi zvědavá, jak dopadne další díl a jestli mě bude bavit stejně, jako ten první. Nesmím zapomenout na to, že se mi kniha líbila také proto, že má ukončený děj, nebo alespoň jeho hlavní zápletku. To na knihách oceňuji, čtenář nemusí čekat do desátého dílu, kdo byl v tom prvním vlastně padouch.
Mínusem se pro mě ovšem stal překlad, nebo spíše korekce knihy. Uznávám, když najdu v knize jednu dvě chybičky, které unikly oku korektora, ale v tomto případě jsem měla občas problém rozlišit, kde končí a začíná přímá řeč, to u mě bylo velkým problémem. Sem tam to ubírá na kvalitě a v těch několika okamžicích se může čtenář ztratit. Ale co se celkového díla týče, tak doporučuji ve všech směrech a možná si někdo těch chybiček nevšimne.
Obrázek obálky a anotace: Fortuna Libri
Doplňující obrázek: Deviantart, we♥it
Za poskytnutí recenzního výtisku této knihy velmi děkuji nakladatelství FORTUNA LIBRI.

2 thoughts on “Kiersten White – Zlodějka duší (RC review)

1. Taky jsem se na Zlodějku duší celkem dost těšila, ale bohužel musím říct, že mě to nějak nenadchlo. Čekala jsem něco trochu jiného a souhlasím s těmi chybami, ty mi taky občas lezly na nervy! 😦

2. Už po téhle knize pokukuju a možná si ji i časem pořídím, vypúadá opravdu zajímavě. Ale slyšela jsem, že těch chyb je tam docela dost a já bych si jich určitě všímala, jak se znám 🙂 Jsem na chyby hrozně alergická 🙂