C. S. Lewis – Princ Kaspian (RC review)

Originální název: Prince Caspian
Série: Letopisy Narnie, díl čtvrtý
Počet stran: 240
Rok vydání: 2008

Je spousta dveří, ale pouze jedny vedou do jiného světa. Projděte s námi do země zázraků a kouzel – do Narnie! Magická síla navrátila sourozence Petra, Zuzanu, Edmunda a Lucii do Narnie, kterou ničí občanská válka. Zachránit ji může jen mladý princ Kaspian, ale potřebuje pomoc. Podaří se mu s podporou dětí a lva Aslana zachránit Narnii a vrátit jí dávno ztracené časy svobody a štěstí? Nenechte si ujít fantasy bestseller, který nadchl miliony čtenářů na celém světě.

Čtyři sourozenci, Petr, Zuzana, Edmund a Lucie, se kterými se čtenář setkal v díle Lev, čarodějnice a skříň se po jednom roce dostávají opět do kouzelné země Narnie. Jenže zatímco v jejich světě to byl jeden rok, v Narnii mohlo uběhnout několik stovek, ne-li tisíců let. Proto je pohled na trosky jejich bývalého hradu rozesmutní. Potkávají se tam ovšem s trpaslíkem, který jim povypráví o současném stavu této bájné země. Proto sourozenci neváhají a rozhodnou se vyrazit na pomoc princi Kaspianovi.

Kaspian.

Mladý Kaspian by se podle svého postavení a rodu měl stát právoplatným králem Narnie, jenže okolnosti ho vedou k tomu, aby se sebral a utíkal co mu jen nohy stačí, pryč od současného krále Miráze, který se ho chce zbavit.
Je to statečný chlapec, který stále věří v tu starou dobrou Narnii, lva Aslana, mluvící zvířata, duchy stromů. Jde si jen těžko představit malého hocha, který chce vyhrát válku s pomocí zvířat proti plně ozbrojené armádě, ale právě z toho důvodu je to pro mladé čtenáře. Věří, že mu někdo přijde na pomoc, když všechno ostatní je už ztracené a beznadějné. A o tom to právě je, o té jeho mladičké víře, že se všechno v dobro obrátí a Narnie bude opět jako za starých časů a bude jí vládnout poctivý král, který nenechá nikoho hladovět. Ovšem nedoporučuji srovnávat si psaného Kaspiana s tím filmovým, viděla jsem sice s Kaspianem jen Plavbu Jitřního poutníka, ale nepřipadal mi tam jako chlapec, tak jako mi ho připomíná v knize, ale kdo ví, co se stalo a jak se v Narnii vlastně ten čas počítá.
Ve čtvrtém pokračování Narnijského dobrodružství je už poněkud více patrné pravé Aslanovo poslání, jakožto Ježíše: “Čím si starší, tím se ti zdám větší.” Autor se s tím čtenáři přímo nevtírá, ale už je to poněkud více patrné, ale v žádném případě nucené. Já sama jsem do jedné doby nevěděla, jaké je Aslanovo pravé poslání, ale když mě na to někdo upozornil (děkuji), tak jsem to začala v knize více vnímat než předtím. Jsem ráda, že mi to autor nijakým viditelným způsobem zatím nevnucuje a nechává mě myslet si co chci o Aslanově poslání a jeho činech.
Kniha sama o sobě se četla velmi hezky a hlavně jednoduše. Jenže v případě této série tak to má být, je určena spíše mladším ročníkům a proto ji ti starší dokážou přečíst během dvou hodinek, možná méně. Alespoň tedy mě se četla tak dobře, stejně jako předchozí díly. Je to takové spíše odlehčenější a pohádkovější čtivo, ve kterém si asi každý přijde tak nějak na své. Mě osobně příběh mladičkého Kaspiana tolik neuchvátil, jako ostatní díly. Pravděpodobně to bylo na mě až moc naivní (ještě více než předchozí).
Tím ale nechci říkat, že to je špatná kniha, ona totiž není. Má v sobě svůj příběh, je čtivá, vhodná snad pro všechny věkové skupiny, ale mě osobně tam něco chybělo, nebo tam možná něco přečnívalo, a tomu něčemu momentálně nemůžu přijít na jméno, jak to správně vyjádřit. Já pravděpodobně nedokážu přesně vysvětlit, jaké pocity ve mě čtení této knihy zanechalo, z toho důvodu jsem se jí rozhodla dát tři hvězdičky, protože i když člověk čte pozorně a stále mu něco uniká, znamená to, že mu toho kniha zas tak hodně nedala. Princ Kaspian je z mého pohledu zatím nejslabším dílem, takže uvidíme dále.

Obrázek obálky a anotaceFragment
Doplňující obrázkywe♥it
Za poskytnutí recenzního výtisku této knihy děkuji nakladatelství FRAGMENT