Lisa McMann – Lovkyně snů: Procitnutí (RC review)

Autor: Lisa McMann
Originální název: Wake
Počet stran: 216

Sedmnáctiletou Janie už nebaví, že se stále propadá ostatním lidem do snů, zejména pokud ten, komu se zdají, někam padá, ocitá se na veřejnosti nahý nebo sní o svých erotických tužbách. Janie se nemůže nikomu svěřit – neuvěřili by jí a mysleli by si, že je blázen. A tak žije se svou schopností jako s nechtěným prokletím, které neumí ovládat. Pak se jednou propadne do noční můry, z níž jí ztuhne krev v žilách. Poprvé není v něčí zvrácené duši jen pozorovatelem, ale i účastníkem…

Recenze je bez spoilerů!

we♥it

Janie se již od svých asi sedmi let dostává cizím lidem do jejich snů. Vůbec nemá ponětí, jak se to vlastně mohlo stát a veškeré tyto sny jí už lezou krkem. Navíc není mezi bohatými dětmi ani moc oblíbená, protože se prostě “špatně” narodila, takže její jedinou kamarádkou je Carrie, která na ní ale občas také zanevře a tíhne k bohatým dětičkám. Janie už všechny ty sny nebaví a snaží se tomu všemu přijít na kloub.

Janie žije se svojí věčně opilou matkou, která se o ni ani pořádně nezajímá a musí se tak o sebe a o svojí budoucnost postarat sama. Její vadou na kráse je to, že se propadá ostatním spáčům do jejich snů. Je hodně samostatná, dlouho po nocích pracuje v domově pro seniory, aby si mohla vůbec něco vydělat a něco si i dopřát. Je taková, protože musí. Zvládá i to, že nemá moc kamarádů a ostatní se jí posmívají. Takové povahy mám ráda, když si nedělají mnoho z toho, že je někdo nemá rád. Samozřejmě, někde hluboko v duši jí to štve, ale napovrch se to snaží nedat nijak najevo.
Carrie se s Janie přátelí od té doby, co se jako malá nastěhovala vedle nich. Jenže já bych nikdy nechtěla mít kamarádku, jako je Carrie. Ona je nerozhodná a občas se radši postaví na stranu těch “silnějších” aby nevypadala špatně a nechá tak klidně svojí kamarádku ve štychu, samotnou. Takové typy já prostě nemám ráda a odsuzuji je. Někdo takový by si přátelství nezasloužil, když se sám neumí rozhodnout a bojí se, jak se na něj ostatní budou dívat. Aby nevypadala před těmi “lepšími” nějak špatně. Tohle se mi prostě hnusí a taková mi Carrie občas přišla. Bavila se raději s vlivnými i když třeba měla Janie radši, ale prostě nechtěla vypadat špatně, jak už jsem říkala. Prostě nic pro mě :).

we♥it

Asi poslední nejvýraznější postavou je kluk Cabel (nevím proč pořád říkám Caleb). Téhle postavě jsem nějak nerozumněla, nebo spíš tomu vztahu co tam byl. Cabel je kluk samotář, který do nového školního roku rapidně změnil svojí vizáž, takže ho poznala jenom Janie. On byl takovej hrozně záhadnej. Vůbec jsem nevěděla, co od něj mám v danou chvíli vlastně čekat a při nějakých momentech jsem měla chuť urvat mu ruce, jak se k Janie choval.
Další, i když už ne tak významnou, nebo hlavní, postavou je Janina matka (ani nevím její jméno). Takové persóně bych okamžitě zakázala mít děti, bez pardonu. Vždyť ona ani neví, s kým Janie má a nestará se o ní. Přišla mi jako matka Willa v PODZEMÍ, akorát že tahle matka místo televizních seriálů holduje vodce.

No, abych pravdu řekla, tak z knihy mám pocity opravdu různé. Ale i přesto jsem jí dala čtyři hvězdičky. Je to něco, co tu ještě nebylo a myslím, že dlouho nebude. Nelíbilo se mi sice, jak se na začátku hodně přeskakovalo, takové pasáže já nemám ráda, protože jsem si stejně pořádně napamatovala to datum, takže jsem byla na začátku hodně ztracená. Ano, já to ještě neřekla, kniha se velmi zajímavě dělí na časové úseky a jak řekla Kath ve své recenzi, někdy i na minutové úseky, to bylo podle mě docela zajímavé a dodávalo to té knižce rychlý spád. Opravdu, přečetla jsem to dohromady asi tak za tři hodiny, prostě to šlo samo od sebe a takové knihy mám ráda. Mohlo to být sice trochu delší, abych to měla na dýl, ale to není nijak závažný problém.
Rozhodně je to ale zajímavá knížka, i když až takové “rozuzlení” jsem opravdu nečekala, chtěla jsem za tím něco víc nadpřirozeného, než to, jak se to vyvýjelo. Taky mě překvapilo, že Janie má ten “dar” tak dlouhou dobu, ale rozhodla se ho začít ovládat až v sedmnácti letech, to je celých deset let dámy a pánové. No, každopádně ty čtyři hvězdičky si to zaslouží, jak jsem řekla, je to něco nového a do těhle dnů se to více než parádně hodí.

Obrázek obálky: bux.cz
Anotace: FRAGMENT
Za poskytnutí recenzního výtisku této knihy děkuji nakladatelství FRAGMENT.