R. Gordon, B. Williams – Hlouběji do PODZEMÍ (RC review)

Autor: Roderick Gordon, Brian Williams

Originální název: Deeper
Počet stran: 464

Rok vydání: 2008

Záhadné PODZEMÍ odhaluje nová hrozivá tajemství! Tam, kde se Will nachází právě teď, by nechtěl být nikdo z nás. Důlním vlakem proniká hlouběji do útrob Země, kde se svým bratrem Calem a kamarádem Chesterem pokračuje pátrání po zmizelém otci. Na vlastní kůži zjišťují, že v neznámých Hlubinách číhá nebezpečí doslova na každém kroku. Prchají před krutými Styxy vedenými Rebeccou, kteří se co nevidět chystají spustit svůj dlouhodobý plán s nedozírnými následky pro všechny lidi na Povrchu…
Recenze může obsahovat spoilery na předchozí díl Ztracený svět v PODZEMÍ!

Stručný děj.

Jak říká anotace, děj začíná tam, kde skončila první kniha. Will, Chester a Cal se dostávají do všemi obávaných Hlubin, kde pátrají po Willově otci, ale zároveň také utíkají před Styxkým oddílem Likvidátorů, kteří se je snaží za každou cenu najít a zabít. Potkávají je samé zajímavé a hlavně nebezpečné příhody. Seznamují se s Drakeem a Elliot, kteří je provádí zrádnými tunely Hlubin. Další část děje nám trochu popisuje bádání Willova otce, pana Burrowse, který se do Hlubin vydal dobrovolně, takže pro Styxy nepředstavuje prakticky žádnou hrozbu. Pan Burrows se ale chce dostat dál než do Hlubin, mnohem dál do nitra Země. Dále také sledujeme osudy Sáry, která prchá před Styxy, ale jednoho dne ji dopadnou a jsem na ní a přehnaně “sladcí”. Takže všechny postavy, ve všech třech dějích zažívají svá vlastní dobrodružství.

Postav se v tomto světě objevuje až přemrštěně, takže se předem omlouvám, jestli na nějakou zapomenu. Začala bych asi panem Burrowsem, který mi hodně připadá jako blázen, nebo malé dítě, které docela nechápe nebezpečí kolem sebe. Zajímá se jen o své bádání a to ho, pro jeho vlastní dobro, dělá nezajímavým. Kapitoly s jeho popisováním všelijakých menhirů jsem měla chuť přeskočit, ale odolala jsem.

Seznamujeme se také se zcela novou postavou, Sárou, která nám příběh pořádně zamotá. Samozřejmě se jedná o Calovu a Willovu matku, o které se zmiňoval předchozí díl (alepoň doufám :D). Měla takové odhodlání, které má dnes jen málo žen. Hnala se za svým cílem, i když nevěděla, jestli vůbec dělá dobře, nebo ne. Sára je taková postava, která mě nijak zvlášť nenadchla, ale ani mě neurazila, v příběhu měla svoje místo a šla si za svým cílem.
Drake a Elliot, to jsou psanci, kteří již dlouhou dobu žijí v Hlubinách a znají to tam, jako své boty. Celou dobu jsem od těchto postav čekala, že naši trojici kamarádů zradí, zavraždí je, vydají je Styxům, nevěděla jsem, co si o nich mám pořádně myslet. Drake byl bojovník tělem i duší. Pro záchranu přítele by určitě i zemřel, ale kdyby na druhou stranu měl jeho přítel zlomenou nohu a zpomaloval by ho při úniku, tak by ho nechal zahynout. Je to takové zmatené, ale myslela jsem to tak, že pokud jste schopní jít, tak vás nezradí. Elliot se v knize ani zvlášť neprojevila, možná až na konci (ano, i s tímto jménem je to dívka). Přišla mi neustále taková nabubřelá a nevrlá. Prostě lidumilka do morku kostí (ironie :)). Ale dokázala jsem si jí docela oblíbit. Na povrchu silná holka, co ví jak našlapovat, ale v jádru duše měla i nějaké ty city, ale projevovat je, by mohlo být smrtelné.
Již z konce prvního dílu všíchni víme, že Rebecca patří ke Styxům. Přijde mi to takové docela zvrácené, když malá holka nechává zabíjet lidi, nebo je i sama zabíjí. Tuhle holku prostě nemám ráda, má ošklivé plány a asi se při narození bouchla trošku víc do hlavy, protože se svými kumpány spřádá plány, které by mohly ovlivnit život nás tady na Povrchu. Nechápu, jak někdo dokáže být jednou slaďoučký jako med a usmívat se, ale když se otočí, tak dává příkaz k palbě.
Willovo a Chesterovo přátelství dostává v tomto díle hodně zabrat, jen co je pravda. Willem to všechno otřásá a jde to s ním celkem z kopce. Navíc ještě dostává pomyslné kopance od takzvaného přítele Chestera. Chester se hodně změnil, troufnu si říct, že zmužňel, jestli se to dá říct o tak mladém chlapci, ale je to tak. Život v Hlubinách a celkově Podzemí je všechny hodně změnil, netroufnu si říct, jestli k lepšímu, nebo horšímu.

Druhé pokračování série PODZEMÍ ve mě po dočtení zanechalo kladné i negativní stopy. Raději začtu tím negativním, ať to mám rychleji z krku a můžu se věnovat tomu pozitivnímu. Kniha byla snad ještě krutěšjší než její předchozí díl, to se mi moc nelíbilo. Docházelo k více úmrtí kladných hrdinů, to asi nikoho nenechá jen tak chladným. Nelíbilo se mi, jak se rapidně změnil přátelský vtah mezi Willem a Chesterem. Na jednu stranu jsem chápala Willa, ale chápala jsem i Chesterovo chování. Také by se mi nelíbilo, kdybych kvůli nějakému kamarádovi zkejsla v podzemí, kde mi hrozí neustálé nebezpečí smrti.
Na druhou stranu se mi na knize opět líbilo, jakým stylem si autoři toto podzemi vymysleli. Dokázala jsem si to při čtení dobře představit, ale byla jsem ráda, že jen čtu a nejsem v kůži hlavních hrdinů. Sice si pořád pletu stalaktit? a stalagmit? a tohle všechno, ale moje fantazie asi nezná hranic a tak mi to představování podzemního světa šlo docela samo od sebe. Kdyby to tam všechno nebylo tak kruté (pro vybranou skupinu obyvatel), tak bych se tam i docela ráda podívala.
Kniha se mi opět četla poměrně dobře, když opomenu nějaké kapitoly, kde se objevovaly zdlouhavé myšlenkové pasáše nějakých hrdinů, ale tak bez toho by to ani nebylo ono, takže jsem nad tím přimhouřila oko. Tyto pasáže převážně patřili vyprávění pana Burrowse, při cestě za jeho dobrodružstvím.
Abych nezapomněla, docela mě překvapil konec tohoto dílu, musím se přiznat, že úplně poslední kapitolu jsem vůbec nepochopila, nevím jestli je to mnou, ale je to tak. Nijak mi v tom všem nedávala smysl, ale uvidíme, jak se to vyvrbí dále.
Tihle dva autoři prostě umí čtenáře zaujmout a já jsem docela pohlcená do tohoto příběhu o krutém, ale zároveň i krásném podzemí. Knize tedy dávám tři hvězdičky, kvůli tomu, co jsem zmínila výše.