Suzanne Collins: Hunger games – Aréna smrti (RC review)

Autor: Suzanne Collins

Originální název: The Hunger Games
Počet stran: 328
Rok vydání: 2010

Vítězství znamená slávu a bohatství. Prohra znamená jistou smrt. Hunger games začínají… V troskách bývalé Severní Ameriky se rozkládá země Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou. Poslušnost si udržuje kláním Hunger games – zvrácenou televizní reality show, ve které každoročně jedna dívka a jeden chlapec z každého kraje nedobrovolně bojují o život. Šestnáctiletá Katniss chce zachránit svou sestru, která byla vylosována, a nabídne svou účast dobrovolně. Do hry o přežití se přidávají i lidskost a láska… Dokáže přežít v divočině, když se všichni snaží o to, aby nespatřila další úsvit?
Recenze může obsahovat spoilery, číst jen na vlastní nebezpečí!

Konečně jsem i já podlehla této úžasné sérii, která zaplavila, svým kouzelným a nebezpečným příběhem, celý svět. Nikdo nemluví o ničem jiném, než o Hunger games!
Po dočtení prvního dílu mi přišla na mysl tato slova: “Říkal si hurikáán!”. Při překladu knihy si to počešťování, nebo spíše kažení jmen, mohli překladatelé opravdu odpustit. Všechna jména zůstala většinou anglická, ale Hurkán musel být prostě počeštěn. Proč zrovna Hurikán? Čteme jména jako je Katniss, Peeta, Prim a najednou bum, Hurikán, nešlo mi to přes jazyk. Ten překlad mohl být klidně vypuštěn a mohlo zůstat jeho originální jméno, ruší to dojem jinak úžasně zpracované a čtivé knihy. Je ale pozdě brečet nad robitým hrnečkem.

Příběh se odehrává v zemi Panem, na jejímž místě kdysi ležela Severní Amerika. Panem se kdysi dělil na třináct krajů s hlavním městem Kapitol. Jednotlivé kraje se ale proti Kapitolské krutovládě vzbouřili, bohužel prohráli a zůstalo jen dvanáct krajů. A jako připomínku jejich prohry pořádá Kapitol každým rokem Hladové hry, které mají připomenout jeho neustálou nadvládu na ostatními kraji.
Hlavní hrdinka Katniss bydlí se svou matkou a sestrou Prim ve Sloji ve Dvanáctém kraji. O svojí rodinu se poctivě stará, chodí lovit se svým přítelem Hurikánem do zakázaných oblastí “za plotem” a snaží se, aby její rodina měla co do ústí. Ve Dvanáctém kraji je totiž zcela běžné umírat hlady a stáří je velmi vzácné a obdivované.
Chvílemi jsem si připadala jako za doby vydávání přídělových lístků, trestů smrti za krádeže. Všechno je tam takové kruté a lidé zde žijí v nepředstavitelných podmínkách. Mají hlad a jsou vyčerpaní, zatímco v Kapitolu mají neustálé velkolepé hostiny. Katniss a její přítel ovšem porušují pravidlo chození za plot a loví spolu. Objevuje se zde takový paradox – lovit se nesmí a ti co to mají trestat si od nich pak kupují maso.

Blíží se doba Sklizně a Kapitol z každého kraje vybírá jednoho chlapce a jednu dívku, kteří se půjdou utkat do arény Hladových her. V některých krajích jsou na to děti připravování již od útlého věku a v jiných se zase o své děti obávají. Je to platba za vzpouru hlavnímu městu. Navíc jsou celé hladové hry přenášeny televizí a lidé v krajích se musí koukat, jak jejich děti umírají. To mi přijde tak nějak zvrácené, že se lidi baví při smrti jiných, kdy bojují o život. Představte si malou dvanáctiletou dívku, která musí někoho zabít, aby vůbec přežila, nebo si představte, jak ji musíte zabít vy, abyste přežili – tomu se říká opravdový trest.
Ve Dvanáctém kraji je do hladových her vybrána maličká Prim, která je sestrou Katniss, ale Katniss to přeci nemůže dopustit a dobrovolně se ujímá jejího místa. Spolu s ní je vybrán i Peeta, pekařův syn. Tak začíná jejich společná cesta do hlavního města, kde se jich ujímá Haymitch, dávný vítěz hladových her ze Dvanáctého kraje. Cestují naprostým luxusem a je o ně dobře postaráno.
Celá ta realityshow mi přišla hodně zvrácená, kdo by chtěl přenášet takový pořad, kde se děti zabíjejí. A lidé hýkají když si v aréně zrovna podřezávají hrdla. Pro ty v Kapitolu je to nesmírná zábava a pokud se hry moc vlečou a není moc krve, tvůrci her se o to umí dobře postarat.
Během her se mezi Katniss a Peetou vytváří jakési umělé pouto, které má přinést řadu sponzorů, aby v aréně alespoň chvíli přežili. Jenže Katniss pak zjistí zradu a vydává se na vlastní pěst vstříc dobrodružství.

Během samotných hladových her se dozvídáme o pocitech Katniss, doslova se do ní můžeme vžít, protože kniha je psána stylem: “Zavazuji si tkaničky a připravuji se na lov.”, tak se do toho všeho dá snadno dostat, můžeme spolu s ní přespávat na stromě v jejím spacáku a poslouchat každé podivné křupnutí větvičky, která označuje příchod nepřítele, který chce vaší smrt. Každý chce hry vyhrát, protože kdo prohraje – zemře.
Katniss je ale velmi odvážná a umí přežít, proto si během her vede tak dobře. Autorka jí i dopřála nějaké to zranění, abychom se o ní mohli patřičně bát, při jejím putování.
Prožíváme dobrodružství, boje o život, vidíme umírat přítele a zažíváme lásku. Hladové hry jsou nelítostné a slouží k ostatním pro zábavu.
Knihu jsem přečetla doslova jedním dechem a ohromně se mi líbila, protože je to něco jiného, něco co tu ještě nebylo, prostě dobrý nápad, který zaručeně každého upoutá. Má to takový svižný děj, s každou kapitolou chcme vědět víc a víc a proto musíme číst dál a dál, až se dostaneme do konce a bereme do rukou druhý díl. Chceme vědět jestli přežije láska, jestli výherci budou potrestáni, jestli se dočkají svého vlastního sladkého konce.

2 thoughts on “Suzanne Collins: Hunger games – Aréna smrti (RC review)

1. myslím – podle svého zkušenosti i názoru ostatních, že se ta kniha ani snad nedá přečíst jinak než jen jedním dechem… 🙂 A navíc, v tvé recenzi jsem nenašla žádný bod ve kterém bych s tebou nesouhlasila… 🙂

2. Existuje někdo, kdo si tuhle knížku po přečtení nezamiloval? Já pochybuju 🙂
    Momentálně čtu dvojku a jsem úplně u vytržení z toho, že Katniss musí znovu do arény. Úúú.. co tu vlastně dělám? Proč nečtu? 😀